Mik lehetnek a rossz szájszag okai?

A szájszag általában ártalmatlan, azonban nagyon zavaró lehet. Nagyon ritkán komoly betegségek is okozhatnak kellemetlen leheletet. Az esetek 80-90 százalékában a szájüregben vagy az orr-garat üregben kell keresni az okot. A szájüregben számos baktérium található, melyek a fehérjéket tartalmazó élelmiszereket, így például a tejet lebontják. Eközben kéntartalmú vegyületek keletkeznek, melyek szaga nagyon kellemetlen. Ne szégyellje fogorvosától megkérdezni, mi a teendő a probléma megszüntetésére. A szájszag ugyanis nagyon gyakori probléma. Ha az ok nem a szájüregben van, fogorvosa tudni fogja, hol végezhetik el a további szükséges vizsgálatokat, hogy a probléma forrását felderítsék.

Szájüregben keresendő okok

Hiányos szájhigiénia, nem megfelelő fogápolás, foglepedék.
A fogak rossz állapota (fogszuvasodás, letört fogak, bennmaradt foggyökér).
A szájnyálkahártya-, a fogíny-, vagy fogágygyulladás (gingivitisz és parodontitisz).
Kiszáradt szájnyálkahártya, illetve állandó szájon keresztül történő lélegzés.
Szájpenész.
Orr-garatüregi fertőzések (torok-, mandula vagy arcüreggyulladás).
Állcsonti ciszta.

Egyéb betegségek

Krónikus bronchitis.
Tüdőgyulladás (pneumónia)
Gyomornyálkahártya-gyulladás (akut vagy krónikus gyulladás).
Túl kevés vagy túl sok gyomorsav.
Nyelőcsőtágulat (divertikulum, nagyon ritkán alakul ki, főleg idősebb embereknél).
Rosszul beállított vércukorszint cukorbetegeknél (acetonos lehelet).
Súlyos máj- és vesefunkció zavarok (ammónia szagú lehelet).
Bizonyos diéták, túl hosszú böjtölés (acetonos lehelet).
A vékonybél bakteriális fertőzése.
Emésztési zavarok (például a zsírok emésztése közben).

Amit Ön is megtehet

A legfontosabb a jó szájhigiénia, beleértve a fogközök és a nyelv felületének tisztítását is. Fogselyemmel, vagy fogköztisztító fogkefével alaposan tisztítsa meg a fogak közötti részeket, és a fogak egymással érintkező felületeit. Speciális nyelvtisztító kefével vagy fogkefével szintén sok baktériumtól megszabadulhat. Nagyon gyakran ugyanis, a nyelven telepednek meg a szájszagot okozó baktériumok és az ételmaradékok, mivel a nyelv felülete barázdált, és egyenetlen felszíne. A kellemetlen lehelet oka, lehet szuvas fog vagy fogínybetegség is, ezért is fontos, hogy a lyukas fogakat és a fogíny-, illetve fogágybetegségeket mihamarabb kezeltesse.